Újdonság a technika világából
2019.10.17.

Elektromos, hidrogén, CNG vagy LPG? Ön melyik mellett voksol?

Manapság a közlekedés  környezetre gyakorolt ​​hatása széles körben megvitatott téma. Bár egyik alternatív üzemű gépjármű sem tökéletes (legalábbis eddig), most saját véleményük kialakításához egy átfogóbb áttekintést kínálunk, előnyök és hátrányok bemutatásával.
superb
 

Elektromos autó

Előnyök:

  • Zéró károsanyag kibocsátás
  • Nincs zajártalom, településeink egészségesebbé és élhetőbbé válnak.
  • Egyszerű töltési lehetőség otthon, illetve a kihelyezett állomásokon
  • Alacsony költséggel jár, azonban az elektromos autók számának növekedésével a elektromos áram ára növekedhet!
  • 2020 tavaszától a SKODA CITIGOe iV elektromos autó már megvásárolható lesz a Sándor Autóházban!


Hátrányok:

  • Az akkumulátorok előállításához szükséges értékes anyagok bányászata, előállítása és ártalmatlanítása környezeti hatásai
  • Közvetett kibocsátás, ha az autót szén erőművek által termelt energiával töltik fel
  • Az elektromos autók jelenleg csak kis távolságon megbízhatók, (A CITIGOe 265 km-es útra képes egy töltéssel)
     

Hibrid- hagyományos üzemanyag elektromossággal kombinálva

Előnyök:

  • Az elektromos motor csökkenti a CO2 kibocsátást a hagyományos autókhoz képest
  • Az üzemanyag-fogyasztás 15–35 százalékkal alacsonyabb, mint a belső égésű motorral használt járműveknél, elsősorban a városi forgalomban
  • 2020-ban érkezik a SKODA SUPERB iV plug-in hibrid!

Hátrányok:

  • A technológia bonyolultabb, és a gépjármű nehezebb a beépített alkatrészek miatt
  • A beszerzési költség magas

CNG - Compressed Natural Gas avagy a sűrített földgáz

Előnyök:

  • Sokkal alacsonyabb CO2 és más szennyező anyag kibocsátás, mint a dízelmotoroknál
  • Nagyon kis mértékű a környezeti terhelése
  • Alacsonyabb a zajszint
  • Hatékonyabb keverés a levegővel, ami javíthatja az autó teljesítményét
  • Költséghatékony megoldás
  • Közúti adó alóli mentesség

Hátrányok:

  • Kevés lehetőség a kutakon a tankolásra, ezáltal sokan legális módszerekhez folyamodnak. 
  • A  beszerzési költségek magasabbak, azonban ez megtérülhet a használat során
  • A nyersanyag beszerzés a politikailag instabil országoktól függ jelenleg
  • Korlátozott parkolási lehetőség a fedett parkolókban

LPG - cseppfolyósított olajipari gáz

Előnyök:

  • Olcsóbb, mint a benzin és a diesel
  • Elegendő számú töltőállomás országszerte
  • Alacsonyabb motorzaj, mint a belső égésű motoroknál
  • Hosszabb élettartamú motorolajok

Hátrányok:

  • Az üzemanyagrendszer kötelező éves ellenőrzése, és még mindig korlátozottnak mondható a hozzáférés a fedett parkolóhelyekhez
  • Nincsen környezeti előnye
  • Korlátozott számban érhetők el a gyártott autók
  • Ahogy a CNG gáz esetében, a nyersanyag beszerzés a politikailag instabil országoktól függ

Hidrogén

Előnyök:

  • Alacsony vagy zéró károsanyag kibocsátás
  • A hidrogén, mint forrás mindig elérhető- végtelen
  • Egyszerű hidrogén/levegő keverés

Hátrányok:

  • A technológia nem elég fejlett széria gyártásokhoz
  • Nincs üzemanyagtöltő hálózat
  • A hidrogén szállítása bonyolult folyékony állapotban szállítják -253 ° C hőmérsékleten
  • Az üzemanyag-keverék korai gyulladásának veszélye

Bio üzemanyag - Dízel / benzin dúsítva növényi olajokkal, elsősorban repceolajjal

Előnyök:

  • Megújuló energiaforrás
  • Olcsóbb lenne, mint a hagyományos üzemanyagok (ha a hálózat ki lenne építve)
  • Bizonyos esetekben alacsony CO2 képződik

Hátrányok:

  • A növények termesztése környezeti hatásokkal jár
  • 2500 liter szükséges ahhoz, hogy 1 liter bio üzemanyag létrejöhessen
  • Alacsony hatékonyság - egy adott földterületről származó biomassza elégetésével elért energia akár 50-szer is kevesebb, mint az azonos méretű földterületre telepített napelemek által generált energiamennyiség*

És most egy kis statisztika az alternatív üzemű autókról:

Európa:

A 2019. szeptemberében megtartott Frankfurti Autószalon sajtótájékoztatóján adta közre az ACEA Európai Autógyártók Szövetsége az első éves jelentését, amelyben az alternatív üzemű autók jelenlegi helyzetéről adott  tájékoztatást. A statisztikák szerint jelenleg mindössze az autók 2%-a elektromosan tölthető (akkumulátoros-elektromos és plug-in hibrid), 3,8% hibrid, és 0,4% gázüzemű (CNG, LPG). 

Itthoni adatok:

2019. első felében 3423 zöld rendszámú autót helyeztek forgalomba hazánkban (ez 53%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában), így összesen csaknem 13.000 környezetkímélő autóval találkozhatunk az utakon. A 3423 autóból pedig 1405 darab volt tisztán elektromos autó, ez 50%-kal több, mint a tavalyi évben.

*Forrás: https://www.skoda-storyboard.com/en/innovation/electricity-cng-or-perhaps-hydrogen-judge-for-yourselves/