Aktuális híreink
Következő Škodája már tisztán elektromos autó lesz? Minden bizonnyal számos kérdés jut eszébe az elektromos mobilitásra való átállással kapcsolatban.Mire számíthat elektromos autó vásárlásakor?Mindenekelőtt a vezetés újszerű élményére - és kezdetben talán arra is, hogy új szokások szerint, másként kell eljárnia. Ám bátran előre - valóban semmi ok az aggodalomra! Be kell indítani a Škoda elektromos autót?Nem, ez az egyik, amit már nem szükséges megtennie. Miután beült, egyszerűen nyomja le a fékpedált - és kész. Az autó aktiválódik, amint a Virtual Cockpit műszeregységen megjelenő üzenet is jelzi. Ezután már csak kapcsolni kell a megfelelő menetfokozatot és már indulhat is. Ugyanilyen egyszerű, amikor megérkezett úticéljához - csak szálljon ki, és az autó kikapcsol.Szükséges sebességet váltani Škoda elektromos autó vezetésekor?Nem. Az előre- vagy hátramenetet természetesen továbbra is ki kell választani - mint az automata sebességváltóval szerelt modellekben -, ám az elektromos motor fokozatváltás nélkül is kellően széles fordulatszám-tartományon üzemel, maximális forgatónyomatéka pedig már közvetlenül elinduláskor rendelkezésre áll.Mi a helyzet a hatótávval?Az egy-egy töltéssel elérhető hatótáv az elektromos autók minden új generációjával bővül. A Škoda Enyaq iV akár 547 kilométeres hatótávot is kínálhat, ami bőségesen elegendő az utak túlnyomó többségéhez. Ideális esetben egyaránt rendszeresen töltheti éjszaka otthon, vagy napközben a munkahelyén, hosszabb utak esetén pedig célszerű előre tájékozódni a töltőállomásokról, ahol megállhat útközben az akkumulátor részleges vagy teljes feltöltésére. Egy-egy autó hatótávját számos tényező befolyásolja, köztük a vezetési stílussal, a sebességgel, illetve a külső és a beltér-hőmérséklettel.Hogyan működik a töltés és mennyi időt igényel?Kétféle töltési mód kínálkozik: váltakozóáramú (AC) és egyenáramú (DC). A váltakozóáramú töltés nem olyan gyors, mint az egyenáramú, ami a hálózat teljesítményével függ össze. Emellett a háztartási elektromos hálózat 230 vagy 400 voltos aljzatai váltakozóáramot szolgáltatnak, amit az elektromos járműnek kell egyenárammá alakítania. A nagyobb energiaáramlás miatt gyorsabb a töltés háromfázisú csatlakozóról, de a váltakozóáramot ez esetben is egyenárammá kell alakítani. A leggyorsabb megoldás a kifejezetten elektromos járművekhez készült töltőberendezéssel végzett egyenáramú töltés. A töltés nem lineáris folyamat: a nagyfeszültségű akkumulátor a gyorstöltő állomásokon mindössze 36 perc alatt tölthető fel 10-ről kapacitása 80 százalékára, ám a fennmaradó 20 százalék is nagyjából ugyanennyi időt vehet igénybe.Mi a falitöltő (wallbox)?A falitöltő (wallbox) elektromos járművek számára készült, falra szerelt, váltakozóáramú töltőkészülék. A Škoda iV Charger, azaz a cseh autógyártó hivatalos falitöltője, háromféle változatban kapható, amelyek mindegyike más-más funkciószintet képvisel.Bármilyen töltőt használhatok a városban?Töltőállomások széles hálózata áll rendelkezésre Európa-szerte az elektromos autók töltéséhez - amennyiben az adott töltő rendelkezik a Škoda járműveihez megfelelő csatlakozóval. Többféle csatlakozó létezik, de a Škoda elektromos autók vezetőinek elvileg nem kell attól tartaniuk, hogy nem tudják csatlakoztatni autójukat a töltőállomásra, amit találnak. Európában a CCS (Combined Charging System) csatlakozó vált az egyenáramú (DC) gyorstöltés, míg a széles körben elterjedt Mennekes-csatlakozó a váltakozóáramú (AC) töltés szabványává. Utóbbi szerepel mind az otthoni falitöltők (wallbox), mind pedig az autókhoz mellékelt kábel csatlakozójaként, amely 230 voltos, kétfázisú és 400 voltos háromfázisú aljzatokhoz is csatlakoztatható.Kínál a Škoda nyilvános töltési lehetőséget az elektromos járművek számára?Igen, a neve Powerpass. A Powerpass-kártyával Ön gyakorlatilag bárhol tölthet, a töltési és fizetési adatok pedig egy alkalmazásban tekinthetők át egyszerűen. Ez az első Enyaq iV megjelenése óta elérhető, jól bevált rendszer az IONITY gyorstöltő hálózatához is hozzáférést biztosít. A jelenlegi ME3 szoftverrel rendelkező Enyaq iV sorozatú modelleken az új Plug & Charge funkciónak köszönhetően a kompatibilis töltőállomásokon igen kényelmesen, egyszerűen a töltőkábel csatlakoztatásával indítható a töltés. A jármű azonosítása ilyenkor teljesen automatikusan zajlik a töltőállomáson. A jövőben a Moduláris elektromos platformra (MEB) épülő új Škoda-modellek is kínálják majd ezt a funkciót.Hogyan töltődik az autó menet közben?Az elektromos autók egyik figyelemreméltó jellemzője az energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere, ami lényegében az akkumulátort töltő motorfék-megoldás. A Škoda Enyaq iV a kormánykerék kapcsolóbillentyűi révén a rekuperáció három intenzitási fokozatát kínálja, de a legerősebb fokozat a B menetüzemmód kapcsolásával is választható. Egy teljesen automatikus üzemmód is rendelkezésre áll, amelyben az autó önműködően gondoskodik e funkcióról. A rekuperáció alapvetően változtatja meg a vezetés élményét, legerősebb fokozata például olyan hatékonyan fékez, hogy az autó a gázpedál felengedésekor azonnal lassulni kezd, így Ön kényelmesen, szinte csak egy pedál használatával közlekedhet. A rekuperáció az autó hatótávjának növelésében is segít.Mekkora az elektromos autó élettartama?Ebben számos tényező szerepet játszik, különösen a vezetési stílus, az autó gondozása és az előírt karbantartási ütemterv betartása. Mindezek ellenére a Škoda nyolc év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal az akkumulátor élettartamára. Az Enyaq iV és az Enyaq Coupé iV esetében a garanciafeltétel szerint az akkumulátor kapacitása ez idő alatt nem csökkenhet az eredeti szint 70 százaléka alá.
Máris telepíthető a már kiszállított ŠKODA ENYAQ iV modellekre a ŠKODA AUTO új ME3 szoftververziója. A frissítés az akkumulátormenedzsment optimalizálásával nagyobb hatótávot tesz lehetővé valós menetkörülmények között, emellett az új szoftver számos fejlesztést kínál a Digital Cockpit műszeregység, a Head-up kijelző, az infotainment-rendszer és a ŠKODA Connect online-szolgáltatások számára. Az ügyfelekkel a helyi ŠKODA partner veszi fel a kapcsolatot időpontegyeztetésre az új szoftver díjmentes telepítéséhez, amely mintegy öt órát vesz igénybe a műhelyben. Ettől kezdve a jövőbeni frissítések többsége távoli (Over-the-Air) update formájában érkezik majd. A ŠKODA ENYAQ iV és a ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV új példányai már gyárilag rendelkeznek az új szoftverrel.
A ŠKODA a világ egyik legrégebbi autógyártója, az autózás mellett azonban a kétkerekű élet aktív szereplője is. Ezért vannak tele modelljei bringabarát megoldásokkal és ezért építette fel biciklis közösségét, a We Love Cycling-ot világszerte. A ŠKODA emellett a rangos magyar verseny, a Tour de Hongrie támogatója is, melynek köszönhetően májusban újra a világ legjobb kerékpárosai uralják majd a hazai utakat. A mezőny felvezetőautója idén egy teljesen elektromos meghajtású ŠKODA ENYAQ iV modell lesz, mely büszkén hirdeti: a cseh márka számára nem a kerekek száma, hanem a lendület az, ami igazán fontos.
Hivatalos dizájnrajzokkal kínál betekintést új FABIA MONTE CARLO modelljére a ŠKODA AUTO. A sportos lifestyle-változatok tizenegy éve, a FABIA második generációjával jelentek meg a cseh autógyártó kínálatában. A jellegzetes fekete MONTE CARLO elemek különösen kiemelik a FABIA negyedik nemzedékének érzelmekben még gazdagabb vonalvezetését és dinamikus arányait. A sportos karakterű beltérben karbonhatású anyagok és vörös dekorbetétek szolgálnak vizuális stílusjegyekként.
Az Air Care System technikájával kiegészített ŠKODA Climatronic légkondicionáló berendezések hatékonyan csökkentik a jármű belterében a levegő – például por vagy a virágpor okozta – részecsketerhelését. Amint a szennyezőanyag-érzékelő a levegő minőségének romlását méri, a rendszer automatikusan belső keringtetési üzemmódjára vált, így akadályozva meg a külső levegő beszívását az utastérbe. Az automatikus belsőkeringtetés-szabályzással működő, integrált Air Quality System (AQS) hatékonyan járulhat hozzá az utasok egészségéhez és egyaránt kellemesebb közérzetet biztosít városi forgalomban és a hosszú utazások során. Az Air Care és a szennyezőanyag-érzékelővel rendelkező AQS funkció az ENYAQ iV, KAROQ, KODIAQ, OCTAVIA és SUPERB modellekhez áll rendelkezésre.
– A ŠKODA FABIA negyedik generációja az „Európa legjobb autóvétele 2022-ben” címért folyó küzdelem döntősei közé jutott. A 2001 óta évente megrendezett díjkiosztó 32 európai országból származó elismert autós szakújságírókból álló zsűrije a FABIÁT választotta öt másik járművel együtt a végső tesztvezetésekre. A 32 zsűritag az Ausztriában található teesdorfi Fahrtechnik-Zentrumban fog összegyűlni november 24-én és 25-én, hogy kipróbálják az összes döntős járművet. A győztest december közepén fogják kihirdetni. 2002-ben a FABIA első generációja kapta meg az „Európa legjobb autóvétele” címet, míg 2014-ben a harmadik generációja került a döntősök közé, ahogy a KAMIQ és az OCTAVIA is az elmúlt két évben.
A ŠKODA ENYAQ iV sikeres piaci bevezetését követően egy második, érzelmekben még gazdagabb karosszériaváltozattal bővíti a ŠKODA AUTO első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modelljének kínálatát. A négyajtós ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV fő jellegzetessége hátrafelé elegánsan ereszkedő tetővonalú farkialakítása. 0,247-es légellenállási tényezője (cw) még az ENYAQ iV eleve kiváló értékénél is alacsonyabb, az ENYAQ COUPÉ iV így még gazdaságosabb üzemű, és nagyobb akkumulátorával a WLTP-menetciklus szerint több mint 535 kilométer maximális hatótávot kínál. Választékában kétféle akkumulátorméret és három teljesítményszint sorakozik, hátsó- vagy összkerékhajtással. Utasterében az ENYAQ iV belteréből már ismert Design Selection összeállítások váltják fel a hagyományos felszereltségi szinteket. A ŠKODA modelljeire jellemzően az ENYAQ COUPÉ iV is bőséges térkínálattal érkezik, csomagtartójának térfogata 570 liter.
Tovább folytatódik a ŠKODA és a kerékpározás közös története: a márka újfent elkötelezte magát a kétkerekű sport iránt azzal, hogy támogatja Valter Attilát, a magyar kerékpározás egyik meghatározó alakját. Attila idén augusztusától egy hibrid ŠKODA OCTAVIA COMBI iV modellel jár majd versenyezni és edzeni, az autót a ŠKODA Magyarország biztosítja számára.
Minden eddiginél – és piaci kategóriája további modelljeinél is – kifinomultabb aerodinamikailag a ŠKODA FABIA negyedik generációja, amelynek érzelmekben gazdag és dinamikus formavilága mindössze 0,28-os légellenállási együtthatójával (cw) jelentősen felülmúlja elődje ugyanezen paraméterét (cw = 0,32). E kiemelkedően hatékony aerodinamikai tulajdonságokat számos olyan részletmegoldással alakították ki a tervezők, mint például az aktív lamellázattal működő, intelligens hűtőzsaluzat, nagyban hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez. A FABIA aerodinamikájának kifejlesztésekor a ŠKODA több mint háromezer úgynevezett numerikus áramlástani szimulációt (Computational Fluid Dynamics; CFD) végzett, amelyek eredményeit gyakorlati tesztek során ellenőrizték, illetve finomították tovább.